lördag 13 februari 2010

1000. Göteborgare i lokaltrafiken

Hur svårt kan det vara? Vänta med att gå på spårvagnen/bussen/tunnelbanan tills dess att alla gått av. Det är en enkel och logisk regel som underlättar för oss alla när vi dag efter dag kliver av och på i lokaltrafiken. Detta har Göteborgaren inte förstått. Dom djuren stormar på i samma sekund dörrarna slår upp. Jag får trycka mig fram för att komma AV. Det felar aldrig. I Stockholm och alla andra städer i hela världen fungerar systemet som det ska. Du står och väntar på vad det nu är du väntar på, det anländer, dörrarna öppnas, du väntar tills dess att alla stigit av och så går du på. Alltså frågar jag nu mig själv och övriga cybervärlden: Vad är det som är så omöjligt svårt att fatta?

6 kommentarer:

  1. Uppsalabor som ska ta tåget bort ifrån Uppsala fungerar på samma sätt som Göteborgare som ska ta sig med lokala transportmedel runt i sin egen region. Det är troligtvis en form av iver som ligger till grund för beteendet. I Uppsalabornas fall iver inför att lämna staden, i Göteborgarnas fall patriotism.

    SvaraRadera
  2. Intressant! Jag har aldrig varit i Uppsala så detta är nyheter för mig. Om någon annan observerat beteendet på andra platser får denne gärna dela med sig av detta. Det är skulle vara mycket uppskattat eftersom vi då skulle kunna göra upp en lista med platser vi aldrig mer ska besöka någonsin. Jag tycker också det är fint att du söker finna skäl till beteendet ifråga. Det är naturligt eftersom vi människor inte gärna vill tänka att andra vill oss illa. Detta är fel, det vill dom oftast. Jag rekommenderar att du börjar hata lite mer.

    SvaraRadera
  3. Fenomenet finns även i Helsingborg. Öresundstågen och Pågatågen åker mellan skånes städer och byar nästan dygnet runt. På tågen sitter mest folk som studerar eller jobbar i någon annan stad än Helsingborg, t. ex. Malmö eller Lund. det märkliga är att de verkar fatta att man väntar av folket på tåget innan de går på tåget för att åka tillbaka till Helsingborg igen.

    SvaraRadera
  4. Vi uppsalabor förstår inte kollektivtrafikhyfs eftersom vi alltid cyklar överallt och måste tacklas med fotgängare/bilar/bussar för att överleva. Beteendet kan tyvärr hänga kvar en stund efter ankomst till huvudstaden.

    SvaraRadera
  5. Igår i snökaoset gick halva hållplatsen på innan jag hade chans att ta mig av eftersom spårvagnen var så jävla full. Så medan jag försökte ta mig av såg jag hur folk strömmade in genom dörrarna. Riktigt förbannad var jag och tacklade folk som en vilde och sa "avstigande först" och på samma sätt som Moses delade på vattenmassorna och skapade en gång att gå på skingrades folket runt mig och gav mig plats. Fick backup av en gubbe som tog i för hårt och tacklade barn. Det var inte populärt såg jag men ingen vågade säga något. Gräv tunnelbana omedelbart!

    SvaraRadera
  6. Du verkar ha mycket hat i dig Nwanga, det är mycket bra. Jag skickar en inbjudan så du får chansen att skriva av dig lite.

    SvaraRadera