fredag 7 maj 2010

979. Snusarna

Snusarna, vad är deras problem egentligen? Är snusare folk som som inte lärt sig vanligt hyfs av sina föräldrar? Är snusarna folk som inte har något vett? Varför detta hat mot snusarna, kan nu någon undra. Jo, det ska jag tala om.

Varje dag när jag kommer till skolan och går till läsesalen där jag sitter och skriver på min mycket tråkiga uppsats passerar jag en kartong i vilken en övergiven gammal klassisk Mac står. På denna kartong ligger en äcklig, färdigsnusad snus till allmän beskådan. Flera veckor - om inte månader - har den numer torra, vidriga lilla snusen legat där.

Till saken hör att denna kartong är placerad precis framför en dörr vilket gör att man måste notera dess existens några mikrosekunder längre än vad som hade varit nödvändigt vore den placerad mitt i korridoren. Alltså tvingas jag se den där förbannade snusen mer än vad som är rimligt. Önskvärt vore ju att jag slapp se den över huvud taget.

Så varför inte flytta på den, kanske nu någon frågar sig. Aldrig i livet, säger jag då. Det skulle aldrig falla mig in att plocka bort en snusares äckliga, gamla snus lika lite som jag skulle plocka bort någon annans hunds bajs på gatan. Det skulle bli ett jävla plockande och i ärlighetens namn pysslar jag inte med sådana vidrigheter.

I stället frågar jag mig alltså; Vad är snusarnas problem? Varför måste de vara så äckliga att de lägger sin spillning till höger och vänster, inomhus som utomhus? Gäller det bara snusen eller slänger de sin skit omkring sig i största allmänhet?

Tacksam för svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar