söndag 7 mars 2010

Ang reklamationsärende nr 66555

Hanny,

jag beklagar er inställning till kundvård. För mig som resenär är det svårt att smälta att er resegaranti inte gäller eftersom ni hade "förseningar under hela dagen". Jag bryr mig inte om hur eller varför bussen jag åkte med blev försenad. Om det så beror på trasig motor eller mycket trafik (som är en faktor ni rimligen borde räkna med när ni skriver på er hemsida att en resa ska ta en viss tid) så blev jag försenad med följden att jag var tvungen att ställa in flera inbokade möten. Bussen avgick 40 minuter försenad från centralen i Stockholm. Toaletten fungerade inte vilket innebar att vi var tvungna att göra flera extra stopp längs vägen för att det inte skulle spåra ur totalt. Som du förstår Hanny så är vi med endast dessa två faktorer inräknat redan uppe i långt över 50 minuters försening som ni anger som krav för att restidsgarantin ska träda i kraft.

Vi sammanfattar: Jag köper en tjänst av Swebus. Den består av en bussresa mellan Stockholm och Göteborg. Bussresan ska ta 6 timmar och 50 minuter. Eftersom det står på hemsidan att alla era bussar är utrustade med (fungerande får man anta) toaletter förväntar jag mig även detta. Bussresan tar sedan 11 timmar och toaletten fungerar inte under hela resan. Med andra ord: Ni levererar inte den utlovade tjänsten. Alla företag med någon slags självaktning inser att nu är det dags att kompensera kunden ifråga.

Jag vill ha ersättning för biljetten (314 kronor) samt den mat som jag var tvungen att inhandla under resan för att överhuvudtaget överleva (108 kronor). Allt som allt blir det 422 kronor.

Jag vill också informera om att detta svar kommer att publiceras på bloggen "1000 orsaker till hat" (http://1000orsakertillhat.blogspot.com) som ett led i vad jag skulle vilja se som konsumentvägledning.


Varma hälsningar,

Alexander Kirkhoff

2 kommentarer: